Kolme viikkoa lähtöön

Moikka! Parin viikon tauon jälkeen oon täällä taas ja nyt puhutaan mun alkavasta vaihtovuodesta. Lokakuussa alkanut odotus on vain kolmen viikon päästä ohi. 10 kuukauden odotus on pian ohi. Hullua miten aika menee näin nopeasti. Haluan viimeisten viikkojen aikana antaa ensi vuodeksi vaihtoon hakijoille vinkkejä sekä jakaa mun hakuprosessia ja mitä mun tulee vielä tehdä ennen lähtöä. Viimeset viikot on ollu tosi stressaavia mulle ja varmaan lisää stressiä on odotettavissa mitä lähemmäs tuo lähtö lähenee. 


Oon viime aikoina leikkiny turistia mun omassa kotikaupungissa :D

Asioita on hoidettavana, pakkaus pitäisi muutaman viikon sisällä aloittaa, käydä hammaslääkärissä, kahdet läksiäiset järjestää ja käydä vielä yksi lukiokurssi Suomessa. Hommat ei tekemällä tunnu loppuvan. Vaihtoa varten olen useiden kuukausien aikana käynyt paperisotaa ja stressanut kaikesta mahdollisesta. Joten jos mietit vaihtoon lähtöä, tee kaikki ajoissa. Aloita haku ajoissa, täytä lomakkeet ajoissa, aloita pakkaus ajoissa ja tee aivan kaikki mahdollinen ajoissa, jotta vältät ylimääräisen stressin, jota jokainen vaihto-oppilas varmasti kokee jossain vaiheessa ennen lähtöä sekä vaihdon aikana.


Jään kaipamaan Helsinkiä paljon.

Tuliaset on melkein kokonaan ostettu ja voisinkin esitellä seuraavaksi mitä perheelleni oikein ostin. Ensimmäisenä minulla on perheelleni paketti kahvia, joka on suomalaista mutta paahdettu Katalonialaisella tyylillä ja haluankin kysyä kahvia rakastavaltani perheeltäni; onko se ollenkaan espanjalaisen kahvin tyylistä. Seuraavana mulla on heille Iittalan Kastehelmi kulho kannella ja tietysti Suomen lipun väreissä. Ajattelin ostaa kulhoon vielä jotain konvehteja. Mun host-isä tykkää kokata joten ostin hänelle tollaset Finlaysonin Muumi patalaput. Tottakai oli pakko ostaa parit muumimukit ja valitsin kuoseiksi Taikurin sekä Tiuhdin ja Viuhdin. Mikäli teen vaikka jonkun Suomi aiheisen ruuan heille joskus, niin on kiva kattaa pöytään suomalaisia ja Suomen väreissä olevia lautasliinoja. Viimeiseksi mulla on tottakai suklaata. Noi kaks pakettia on mun host-veljelle ja toinen mun italialaiselle host-siskolle. Tää puuttuu kuvasta, mutta ostin vielä host-vanhemmille paketin salmiakki maitosuklaata joka on upeessa Helsinki aiheisessa laatikossa, mutta unohdin ottaa sen mukaan kuvaan. Kahvin lisäksi he rakastavat suklaata, joka sopii mulle paremmin kuin hyvin. Tän kaiken lisäks ostan itelleni paljon suklaata, karkkia ja kaikkia suomalaisia herkkuja, mitä en tuu sieltä saamaan. Oon ensimmäinen suomalainen vaihtari heillä, joten pakko mun on niillä maistattaa salmiakkia. 


Tossapa noita tuliaisia!

Olen tehnyt viimeisen vuoden sisällä niin paljon ja vielä vähän enemmän asioita vaihdon eteen, että en enää malta odottaa vuoteni alkua. Suomessa olo alkaa kyllästyttää eivätkä pian kylmenevät ilmatkaan houkuta. Perheeni Espanjassa on aivan ihana ja varsinkin host-äitini on ollut hyvin avulias kaikissa minua askarruttavissa asioissa. Tiedän pääseväni hyviin käsiin eikä asumisesta tule huolehtia ollenkaan, sillä sain kohdalleni minulle aivan täydellisen perheen. Suurin stressin aiheuttaja on ehdottomasti koulu. Varsinkin ensimmäiset kuukaudet tulevat varmasti olemaan haastavia kielitaidon puutteen vuoksi, varsinkin kun kouluni tulee ilmeisesti olemaan valencian kielellä, joka on siis tavallaan todella murrettua espanjaa. Olen valmistautunut olemaan väsynyt ja turhautunut ensimmäisien kuukausieni ja viikkojeni aikana, mutta varmasti kaikesta selvitään. Vaihdosta jo palanneet vaihto-oppilaat ovat antaneet kullan arvoisia vinkkejä ja vastanneet mitä tyhmempiin kysymyksiinikin. 


Viime keväänä kiireen keskellä ehdin viettää aikaa Kaivarissa :)

Pidän tällä viikolla ensimmäiset läksiäiset ja vähän jännittää tuleeko juhlat olemaan surulliset ja haikeat, mutta varmasti tulee kuitenkin kivaa. Kaikkea pitäisi läksiäisiä varten myös tehdä, mutta keskittymiseni on suurimmaksi osaksi tällä hetkellä kaikkialla muualla kuin mitä pitäisi tehdä. Tässä vähän ajatuksia kolme viikkoa ennen lähtöä! Nauttikaa alkavasta syksystä. Itse aion viimeiset viikot tehdä kaikkea mahdollista Suomeen liittyvää. 


<3 Pau

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

alicanten värikkäät talot

Rannalla villapaidassa

Vuodeksi rannalle