Lumeton kulttuurishokki

Buenas tardes! Tänään ajattelin kirjoitella vähän pidemmän postauksen joulusta, uudesta vuodesta ja joulukuusta. Näin ne vaan meni, mun yks kolmasosa vaihdosta tai no vähän enemmänkin. Neljä kuukautta takana ja kuukauden päästä puolet takana. Hui miten nopeesti aika menee. Uusi vuosi ja uusi vuosikymmen on aluillaan ja tuntuu niin oudolta kirjoittaa että vuosi on 2020. No hypätäänpä sitten aiheeseen. 


Vuoden vikana päivänä käytiin rannalla mun siskon kanssa <3

Ensin vähän joulukuun tapahtumista. Tää on ollut yks mun raskaimpia kuukausia, haikeimpia ja oudoimpia. Joulukuu ja oikeestaa koko joulu vaan vilahti mun silmien edestä enkä missään vaiheessa saanut yhtään jouluista fiilistä. Ihan kuukauden alussa käytiin kattomassa mun host-veljen konserttia jossa hän lauloi (yleensä siis soittaa rumpuja). Tykkäsin siitä tosi paljon. Koulunkäynti jatkui ja kävin testaamassa Valencian Ikean. Oli ihana ostaa irtokarkkeja ja Pohjois-Eurooppalaisia herkkuja! Välillä ulkona oli hyytävän kylmä ja välillä yö puvussa oli mahdollista käydä kaupassa. Noin pari viikkoa sitten kävelin ulkona kimono päällä ja nauroin kuinka varmaan jouluna voin mennä ulos farkkutakissa. No lopulta se vaihtui nahkatakkiin, mutta se lämpö oli niin super outoa ja ihanaa <3 Sain myös mun ekat arvosanat ja voinkin ne tässä luetella. Espanjassa numerot on 1-10 ja kaikki 5 alapuolella on hylättyjä.

Filosofia 2
Castellano (espanja)
Valenciano (katalaani) ei arvosteltu
Englanti 9
Latina 3
Kreikka 2
Historia 6
Liikunta 6
Ranska 10
Teknologian kehitys 5

Mun numerothan on aika huvittavia koska esimerkiks en osaa sanaakaan ranskaa :D Espanjassa en tehnyt yhtään koetta ja teknologiasta pääsin läpi säälillä. Eli tosiaan sain vaan neljä hylättyä, josta oon tosi ilonen ottaen huomioon että opiskelen kaiken espanjaks. 


Tässä on mun tanskalainen vaihtari kaveri!

No loma alkoi ja joulun odotus alkoi. No ei. Loma alkoi ilman jouluista fiilistä. Aina kun sanon tän niin mulla on ihan 5 vuotiaan olo, mutta Suomessa on oikeasti sitä joulun taikaa ja sitä jäin kaipaamaan paljon. Hyvin paljon. Noh noin viikkoa ennen joulua koin mun vaikeimman päivän vaihdossa. Mun veli tuli käymään täällä ja vietettiin ihana päivä yhdessä. Kuitenkin illalla mun host-äiti kysyi miksi en esitellyt mun veljeä mun perheelle johon vastasit sen olevan kiusallista kielimuurin takia ja joutuisin koko ajan kääntämään. No mun host-äiti otti siitä vähän nokkiinsa ja kaikki pienet ongelmat kulttuurin ja tapojen kanssa nousivat pintaan ja itkuhan sieltä tuli. Mä koin hirveen kulttuurishokin ja koko sen illan vaan kyseenalaistin ihan kaikkia tän kyseisen maan tapoja ja kulttuuria. Sanoin jossain mun postauksessa että oon selvinnyt kulttuurishokilta, mutta tässä se tuli. Se on totta mitä sanotaan, että kultturishokki tulee luultavasti kolmen kuukauden jälkeen ja sieltähän se tuli. 


Yhdellä Valencian isolla rannalla on super hieno hiekkalinna!

No miten se joulu sitten meni? Mun odotukset oli super matalalla ja jotenkin jollain tavalla joulu ei edes vastannut niitä mun pieniä ja matalia odotuksia. Syötiin mun perheen kanssa illallinen ja ruoka oli kyllä super hyvää ja ajattelinkin tuoda espanjalaisia herkkuja suomalaiseen joulupöytään ensi vuonna! Tän jälkeen pelattiin ja jaettiin lahjat. Sain vaan mun siskoilta lahjat ja sen jälkeen lähettiin tavan mukaan klubille. Jouluaatto oli päivä muiden joukossa super hyvällä ruualla. Kaikki se yhdessä olo ja ihana fiilis puuttu. Ens vuonna sitten.



Mun perheen joulukuusi <3

Uutenavuotena ilta alkoi taas hyvän ruuan parissa. Syötiin samanlaisisa ruokia kun jouluna, mutta pääruuan liha oli erilaista. Syömisen jälkeen suunnattiin Valencian keskustaan hirveellä kiirellä nimittäin haluttiin mennä syömään viinirypäleitä ja katsomaan ilotulitusta yhdelle suurelle aukiolle. Espanjassa siis on tapana 12 sekunttia ennen vuoden vaihdosta syödä jokaisen sekunnin aikana yksi viinirypäle. Itse hyppäsin mukaan vahingossa myöhässä ja vuoden vaihtuessa oli neljä rypälettä kädessä :D No ensi vuonna koitan myös tuota uudelleen ehkä paremmalla menestyksellä. 


Palmut teki joulusta super erilaisen :)

Siitäpä mun joulukuun tapahtumia! Oli tosi kiva kuukausi vaikkakin super raskas ja meni vähän silmien ohi. Vastoinkäymisiä oli taas aivan hirveä määrä, mutta mä oon siihen jo tottunut. Tammikuussa tapahtuu paljon kaikkea uutta jännää ja taidan vihdoin päästä ekaa kertaa neljään kuukauteen pois Valenciasta, mutta siitä ensi postauksessa lisää! Hyvää uuttavuotta ja nauttikaa lomasta :)



Hyvää tammikuuta!

<3 Pau

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

alicanten värikkäät talot

Rannalla villapaidassa

Vuodeksi rannalle